De financiële onrechtmatigheid over 2021 is gestegen ten opzichte van 2020 en vastgesteld op € 2.147.000. De oorzaak van deze stijging komt voornamelijk door een inkoopdossier op het terrein van bestratingswerkzaamheden. Er was in dat kader een contract dat openbaar is aanbesteed, maar dit contract is om inhoudelijke redenen tussentijds beëindigd. Om de dienstverlening te continueren is tijdelijk onderhands ingekocht. Gezien het reguliere inkoopvolume betekende dit wel dat in korte tijd de betreffende Europese aanbestedingsdrempel is overschreden en daardoor financiële onrechtmatigheid is ontstaan. In de tussenliggende periode is opnieuw openbaar aanbesteed, waardoor deze onrechtmatigheid in 2022 stopt. Via een evaluatie zijn lessen getrokken om een herhaling te voorkomen.
Via het concern inkoopjaarplan worden diverse (openbare) aanbestedingen gestart en uitgevoerd om de financiële rechtmatigheid te borgen. Zo waren eind 2021 meer dan 30 openbare aanbestedingen afgerond. Voor 2022 wordt een soortgelijk aantal openbare aanbestedingen verwacht. Voor een goede borging wordt naast contractbeheer ingezet op de verdere ontwikkeling van contractmanagement, om ook vanuit die invalshoek nieuwe onrechtmatigheden te voorkomen. In het verlengde daarvan is het team Inkoop en Aanbesteding ook bezig met de ontwikkeling van een interne inkoopopleiding.
Het college en de directie sturen actief bij nieuwe aanbestedingen, waarbij tot eventuele afwijkingen vooraf wordt besloten door het college. Periodiek vindt overleg plaats met de Inkoopcommissie, waarbij de afbouw van de financiële onrechtmatigheid wordt gemonitord en ontwikkelingen worden besproken. Op deze wijze wordt vanuit verschillende invalshoeken gewerkt aan het borgen van de financiële rechtmatigheid.
In de Tweede Tijdvakrapportage 2022 wordt op basis van de tussentijdse crediteurenanalyse een prognose gegeven over de verwachte inkooponrechtmatigheid voor 2022.