Financiële afwijkingen

Begrotingsrechtmatigheid programma's

Voor de volgende begrotingsposten geldt dat zowel het niveau van uitgaven als inkomsten toeneemt. Per saldo heeft het geen invloed op het verwachte rekeningresultaat. Om de uitgaven rechtmatig te besteden moet de raad instemmen met het wijzigen van de begroting.

bedrag x € 1.000

2022

2023

2024

2025

Nummer

Omschrijving

Uitgave

Inkomst

saldo

saldo

saldo

1.1

Vrijwilligersverzekering (zie 7.1)

-9

-9

-9

-9

1

Totaal sociaal domein

-9

0

-9

-9

-9

2.1

Onderwijsachterstandenbeleid

20

20

0

0

0

2.2

Lokaal Sportakkoord

163

163

2

Totaal onderwijs en ontplooiing

183

183

0

0

0

3.1

Controle op corona toegangsbewijzen

347

347

3

Totaal economie en duurzaamheid

347

347

0

0

0

4.1

Regeling reductie energiegebruik woningen

-197

-197

4

Totaal openbare ruimte

-197

-197

0

0

0

5.1

Startkoop

43

43

5

Totaal ruimtelijke ontwikkeling

43

43

0

0

0

6.1

Beveiliging Joodse instellingen

8

8

0

0

0

6.2

Ondermijning en Burgernet

433

433

6

Totaal bestuur, bevolking en veiligheid

441

441

0

0

0

7.1

Vrijwilligersverzekering (zie 1.1)

9

9

9

9

7.2

Hardware IT

22

22

0

0

0

7.3

Digitale transformatie

171

171

7.4

Verkoop voertuigen

125

125

7.5

Bedrijfsvoering

4.155

4.155

0

0

0

7

Totaal overhead

4.482

4.473

9

9

9

8.1

Onderuitputting kapitaallasten

-1.002

-1.002

8

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

-1.002

-1.002

0

0

0

Totaal

4.288

4.288

0

0

0

1.1 Vrijwilligersverzekering
De vrijwilligersverzekering is een collectieve verzekering met daarin onder andere een ongevallen- en een aansprakelijkheidsverzekering voor inwoners die vrijwilligerswerk doen. De verzekeringskosten staan centraal verantwoord op programma 7. Het budget van € 9.000 voor deze vrijwilligersverzekering wordt overgeheveld naar dit  programma.

2.1 Onderwijsachterstandenbeleid
Op het onderdeel Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt een structureel hogere specifieke uitkering ontvangen (€ 20.000) van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Naar aanleiding van de voorlopige beschikking 2022 wordt de begroting structureel aangepast. De regeling wordt verantwoord in de jaarrekening op het onderdeel Single Information Single Audit (SiSa).

2.2 Lokaal Sportakkoord
In het kader van het Lokaal Sportakkoord ontvangt de gemeente een uitkering van € 163.000. Hiervan wordt € 50.000 ingezet voor de Regeling Sportakkoord 2020-2022, dat direct wordt doorgezet naar AmstelveenSport die de coördinatie van het Lokaal Sportakkoord verzorgt. De verantwoording van deze uitkering vindt plaats in de jaarrekening 2023.

Het resterende budget van € 113.000 dat de gemeente in 2021 ambtshalve eenmalig ontving, wordt ingezet in het kader van Gezonde leefstijlinterventies. Deze middelen zijn onder andere bedoeld voor extra ondersteuning aan gemeenten om (erkende) leefstijlinterventies in te zetten. De gedachte achter deze extra stimulans is dat deze bijdraagt aan het verder versterken van de lokale infrastructuur om een kwalitatief sterk aanbod van preventieve interventies te realiseren. Deze uitkering wordt in de jaarrekening 2022 verantwoord.

3.1 Controle op corona toegangsbewijzen
De minister kan op aanvraag aan een gemeente eenmalig een specifieke uitkering verstrekken in verband met de ondersteuning van de verplichte controle op corona toegangsbewijzen over de periode 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2026. Voor de gemeente Amstelveen is een bedrag van € 347.000 gereserveerd. Op 1 maart heeft het college ingestemd om deze specifieke uitkering in te zetten voor de “Tijdelijke subsidieregeling compensatie kosten controle coronatoegangsbewijzen (CTB) tweede tranche”.

4.1 Regeling reductie energiegebruik woningen
In 2021 heeft de gemeente Amstelveen een specifieke uitkering van € 518.000 van het Rijk ontvangen inzake  “regeling reductie energiegebruik woningen”. Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van het treffen van energiebesparende maatregelen in woningen en het geven van advies over energiebesparing aan huurders of eigenaar-bewoners. De verwachte besteding van deze rijksmiddelen was € 259.000 per jaar (2021 en 2022). In werkelijkheid is er veel meer budget besteed in 2021, omdat de vouchers voor energiebesparende producten veel sneller vergeven waren dan verwacht. Hierdoor resteert in 2022 een budget van € 62.000.

5.1 Startkoop
De gemeenteraad heeft in februari 2009 de beleidsnotitie koopstarters vastgesteld. Bij aankoop van tranches of bij de verkoop van de woning vloeien gelden terug naar de gemeente. De ontvangen tranches worden gestort in de reserve "Startkoop en Startersleningen". Deze reserve wordt ingezet bij nieuwe besluitvorming over startersvoorzieningen.

Begin 2022 is weer een aantal tranches en bijbehorend bloot eigendom verkocht. Hierdoor kan een storting plaatsvinden in de reserve Startkoop en Startersleningen van € 42.500.

6.1 Beveiliging Joodse instellingen
De ontvangen rijksbijdrage beveiliging Joodse instellingen wordt ingezet voor een bijdrage in de kosten van de fysieke beveiliging van de scholen van het Joods Bijzonder Onderwijs (JBO) middels een subsidie van € 7.500 per jaar voor de periode 2022 tot en met 2026.

6.2 Ondermijning en Burgernet
De in 2021 en 2022 ontvangen bijdragen en subsidies voor de uitvoering van regionale taken voor ondermijning en burgernet leiden tot een aanpassing van de lasten en baten met € 433.000.

7.1 Vrijwilligersverzekering
Zie toelichting bij 1.1.

7.2 Hardware IT
De verwachte bestedingen 2022-2026 zijn geactualiseerd op basis van de jaarcijfers 2021. Dit resulteert in een lichte toename van de bestedingen (en bijbehorende onttrekking uit de reserve) in 2022.

7.3 Digitale transformatie
Op advies van de Geschilcommissie is in 2020 besloten om een reserve Digitale Transformatie AA in te stellen. Het doel hierbij is om te voorzien in een overleg-extensieve werkwijze om reserve Digitale Transformatie AA in te zetten. Ofwel dat de AA-organisatie, als opdrachtgever van het programma Digitale transformatie, door middel van de reserve, kan inspelen op de dynamiek van de digitalisering en de ICT.

De reserve wordt in 2022 ingezet voor de uitvoering van het Uitvoeringsplan Digitale transformatie 2022 (onttrekking € 123.500). Dat wordt ingezet voor ondersteuning van het Management Development programma (MD programma), extra inzet op autorisatiemanagement en extra ondersteuning van vakafdelingen voor nieuwe wet- en regelgeving. Dit is nodig voor de uitvoering van de Wet Open Overheid (WOO), Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv), Single Digital Gateway (SDG), Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who), digitale toegankelijkheid en het digitaliseren van de rechtspraak.

Tevens wordt voorgesteld om € 20.000 te onttrekken voor extra inzet op de uitrol van Microsoft365 en Sharepoint in de AA organisatie. Dit bedrag is nodig vanwege de intensieve training en begeleiding van gebruikers. Aangezien we conform de eisen van de Wet Open Overheid medewerkers gaan trainen en opleiden op het vlak van dossiervorming in Sharepoint.

Tot slot wordt voorgesteld om € 28.000 te onttrekken voor extra inhuur van procesbeschrijvers die meerdere belangrijke processen gaan optimaliseren ter ondersteuning van sociaal domein en fysiek domein. Daarbij gaan we ook rekening houden met de Wet Open Overheid. In plaats van achteraf bewerken van te publiceren documenten, zoals het weglakken van persoonsgegevens, zouden we graag zien dat documenten worden gegenereerd die al bij ontstaan bruikbaar zijn voor publicatie.

De reserve Digitale transformatie AA is na deze onttrekking uitgeput.

7.4 Verkoop voertuigen
In 2022 zijn diverse voertuigen verkocht voor € 125.000. De opbrengst wordt conform bestaand beleid toegevoegd aan de gemeentebrede bedrijfsvoering.

7.5 Bedrijfsvoering
De meeste mutaties vloeien voort uit de jaarafsluiting 2021, waarbij een aantal betrekking heeft op reserves zoals "Wegen" en "Grote projecten".

8.1 Onderuitputting kapitaallasten
De financieel-technische begrotingswijziging in de 1e Tijdvakrapportage bevat een budgettair neutrale herberekening van de kapitaallasten op grond van de rekeningcijfers.

Daarnaast worden afschrijvingen afgewikkeld met de zogenoemde bestemmingsreserves “dekking kapitaallasten”. Fasering van investeringen betekent ook in dit geval lagere afschrijvingslasten, maar het leidt tevens tot een lagere onttrekking aan genoemde reserves (=budgettair-neutraal voor € 622.000).

In totaliteit leidt de berekening van de onderuitputting tot een wijziging  in de exploitatie van zowel lagere uitgaven als inkomsten van € 1.002.000.

Beslispunt:

  1. De eerste tijdvakrapportage 2022 vast te stellen;
  2. Instemmen met de in paragraaf 1.1 “Begrotingsrechtmatigheid programma’s” vermelde budgettair-neutrale wijzigingen;
Deze pagina is gebouwd op 06/19/2022 11:21:17 met de export van 06/19/2022 10:58:43